Menu

Oosterburen

Montferland.de

Onze Oosterburen

Voor de campagne met onze Oosterburen hebben we aparte sites gebouwd. Wij trekken momenteel al samen op met onze Oosterburen met het project Montferland.de en Rijnpromenade.nl. Onze Oosterburen zijn na de inwoners van Montferland de belangrijkste doelgroep voor Montferland.

Onze Oosterburen maken ook onderdeel uit van de regio Montferland. Ons advies is meer samenwerking te zoeken met onze buren zowel in gemeenschappelijke projecten als op bestuurlijk niveau.

Binnen niet al te lange tijd zijn er bij onze buren 2 goed bemande en strategisch goed gelegen informatiepunten. Een team van 10 personen en veel vrijwilligers. Mensen uit de eigen regio, zeer ervaren en heel enthousiast. Persoonlijke benadering die belangrijk is bij toeristische hotspots. Ze zorgen voor gidsen voor groepen wat ze populair maakt bij busbedrijven. Het is een vast en hecht team wat al jaren op elkaar is ingespeeld. Weinig personeelsverloop.

Met de Eltenberg en de Rijnpromenade hebben we er 2 mooie hotspots bij die onze Montferland campagne versterken. Het maakt onze Oosterburen tot een gewilde en toeristisch ervaren partner.

In Emmerich wordt toerisme en marketing al 20 jaar door een aparte GmbH (soort van BV) uitgevoerd. De gemeente (51%) en enkele andere partijen (sparkasse/haven elk 15%) zorgen voor de jaarlijkse financiering die rond de 500.000 euro zal liggen.

Het is interessant dus om te zien hoe onze Oosterburen werken. Het belang van toerisme is daar heel groot. Toerisme is in Emmerich am Rhein bewust geen gemeentelijke taak. In tegendeel, ze geven ook zelf aan dat beleid en de uitvoering bij specialisten moet liggen uit de eigen regio.

Op een aantal vlakken lopen onze Oosterburen jaren op de gemeente Montferland vooruit. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht en was aangenaam verrast om te zien hoe ze het aanpakken.

Eén van de zaken die je mist bij veel bestemmingsmarketing campagnes in Nederland is de aandacht voor de inwoners. 30% Van de contacten en het werk in Emmerich am Rhein is voor de eigen inwoners. Hier snappen ze dus heel goed dat je inwoners je eerste en belangrijkste doelgroep is in bestemmingsmarketing.

Liefde en aandacht voor de eigen regio met campagnes die omarmt worden door de eigen inwoners. Door zelf te bepalen houden ze ook controle op de leefbaarheid. Externe partijen hebben daar nooit een rol gespeeld. Precies het tegenovergestelde dus van Montferland wat bij ons tot de huidige situatie heeft geleid.

Verder is het goed om te weten dat Sarah Kreipe en Dr. Manon Loock – Braun heel positief zijn over een meer intensievere samenwerking. Als je hierover met ze aan het brainstormen bent worden ze super enthousiast. Er is behoefte aan structureel meer contact. Pak die kans zou ik zeggen. Met onze Oosterburen erbij krijg je er echt enorm veel bereik bij. Wij werken er graag aan mee.

Ons advies is ga met onze oosterburen in overleg en dan op bestuurlijk niveau. Betrek ze bij onze plannen. Nodig ze uit om mee te doen. Na mijn gesprekken weet ik zeker dat ze mee willen doen in de Montferland op 1 campagne. Ze actief betrekken bij een Tweelandenpunt project levert veel voordelen op.

Enkele voorbeelden:

  • Medewerkers uitwisselen zodat ze Montferland breed goed kunnen informeren.
  • De informatiepunten / werkplekken samen invullen!
  • Met elkaar investeren in projecten als een Tweelandenpunt Montferland.
  • Gebruikmaken van onze ICT en marketing kansen zoals het aanbieden van Montferland.de aan onze Oosterburen. Ze communiceren onze evenementen en hotspots en wij doen dit andersom ook. Dat zorgt voor veel meer gasten aan beide kanten van Montferland.
  • Delen van kennis en ervaringen rondom doelgroepmarketing.
  • Wij kunnen de mooie promenade promoten in Montferland met ons nieuwe concept Rijnpromenade.nl.
  • Wij delen elkaars evenementen zodat we vaker bij elkaar op bezoek gaan.
  • Social media inspanningen worden samen gedaan en waardevolle klantendata wordt verzameld.